XX. manažerská jachta Altego

Tisk strany

Na výroční XX. manažerskou jachtu Altego, která proběhla v termínu 22. – 25. září 2012, se přihlásilo 8 posádek s celkovým počtem 46 účastníků. Po sobotním zahájení, společném vydatném obědě a poradě kapitánů s rozhodčí Magdou jsme si v marině Dalmacija v Sukošanu převzali lodě (7 lodí Vektor 36 a jedna loď Sun Odyssey 37). Na chorvatské poměry bylo předání lodí překvapivě rychlé a tak nic nebránilo rychle vyrazit na moře a secvičit se. Lehký větřík byl ideální pro nácvik vytahování spinakrů. Spinakry jsou vždy velkým oříškem, práce s nimi vyžaduje zručnou a secvičenou posádku a ostřílené kapitány. Lodě s čísly 6 – 8 se rozhodli se spinakry nezávodit.

Přenocovali jsme na kotvách poblíž Sukošanu – před mostem spojujícím ostrovy Pašman a Ugljan.

Předpověď na neděli 23.9. máme – dopoledne má foukat jugo 5 – 10 m/s, odpoledne má zesilovat na 10-15 m/s. Probudili jsme se do slunečného počasí, vítr ráno skutečně pofukoval. Plán jsme měli ambiciózní, chtěli jsme závodit v co nejvíce rozjížďkách…a vydařilo se nám to. Po první cvičné rozjížďce následovaly v neděli ještě další tři závodní rozjížďky. Ale neobešly se bez menších potíží a zádrhelů.

Během 1. rozjížďky zkušený kapitán Petr Illetško, resp. jeho nezkušená posádka zamotala spinakr a stálo je to v této etapě umístění na předních příčkách. V 2. rozjížďce posádka Leoše Vídeňského natrhla hlavní plachtu a musela se proto vrátit zpět do mariny do Sukošanu, kde byla plachta opravena. 3. rozjížďku proto musel Leoš vynechat. Ale nemusel toho litovat, tato rozjížďka totiž byla pro většinu posádek utrpením. Místo slibovaného větru 10 – 15 m/s přestalo foukat úplně. O každý milimetr „bojovali“ pouze 4 lodě se spinakry, další lodě zůstaly hodně daleko za první čtveřicí. Nakonec rozhodčí ukončili trápení posádek a rozhodli o zkrácení této etapy.

V pondělí 24.9. plesalo srdce každého jachtaře, již od rána pěkně foukalo. Pondělní počasí skutečně přálo jachtingu, ve všech třech pondělních etapách se jelo ostře. Během 4. rozjížďky se rozhodly použít spinakry pouze tři lodě – posádky Leoše Vídeňského, Jiřího Denka a Dalibora Šebka. Jirkovi se to vyplatilo, tuto etapu vyhrál…i když bylo to opravdu na hraně, Jirkova obětavá posádka létala doslova a do písmene při vytahování spinakru a spinakrového pně ve větru. Leoš naměřil rychlost lodě při vytaženém spinakru přes 10 uzlů. Vítr stále zesiloval, jeho síla dosahovala už 30 – 35 uzlů, proto bylo před 5. rozjížďkou rozhodnuto o zákazu používání spinakrů.

Účast v poslední, 6. rozjížďce, odvolalo postupně celkem pět lodí. Důvodem bylo jak drsné počasí, tak zřejmě i fakt, že už se při sebelepším výsledku nemohli umístit „na bedně“. Zůstali tedy jen ti nejodvážnější – posádka Dalibora Šebka (po 5. etapě na prvním místě), posádka Petra Illetška (po 5. etapě na druhém místě) a posádka Jirky Denka (po 5. etapě na třetím místě). Nic nebylo ještě rozhodnuto! K dramatičnosti poslední rozjížďky přispěla ta skutečnost, že při správně namíchaném pořadí v 6. rozjížďce mohl celou regatu vyhrát každý z nich.

Nakonec zůstalo pořadí stejné jako po 5. rozjížďce a zaslouženým vítězem se stala posádka Dalibora Šebka (loď č. 3). V pondělí večer jsme zakotvili v marině Olive Island na ostrově Ugljan a v místní restauraci vyhlásili konečné výsledky, snědli výbornou večeři a vše pořádně zapili. Kapitán Dalibor Šebek se zúčastnil manažerské jachty již několikrát (na předešlé květnové regatě se umístil se svojí posádkou na páté příčce), celkové vítězství slavil poprvé.

Poklonu je třeba vysmeknout i Petrovi Illetškovi – tento ostřílený jachtař dokázal naprosto nezkušenou posádku dovézt na celkové druhé místo. Třetí místo obsadil Jirka Denk, který si výkon svojí posádky také nemohl vynachválit.

Výsledkovou listinu s konečnými výsledky naleznete zde